Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens Align - fine tunig van je lenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens Align - fine tunig van je lenzen.

    Bij het lezen van de review van de 500mm Nikon lens las ik dat hij voor zijn lenzen de finetuning doen met een stukje gereedschap van Lens Align.
    Na de zoekfunctie te hebben gebruikt hier onder accessoires echter niks gevonden van deze.

    Daarom deze vraag. Heeft iemand eerstehands ervaring met onderstaande dan wel positieve of negatieve bemerkingen?



    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Bij het lezen van de review van de 500mm Nikon lens las ik dat hij voor zijn lenzen de finetuning doen met een stukje gereedschap van Lens Align.
    Na de zoekfunctie te hebben gebruikt hier onder accessoires echter niks gevonden van deze.

    Daarom deze vraag. Heeft iemand eerstehands ervaring met onderstaande dan wel positieve of negatieve bemerkingen?



    Alvast bedankt
    Van Datacolor bestaat het ook



    Ik heb er zelf eentje gemaakt
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

      Die van Datacolor is een "simpeler" afkooksel van de Lens Align, niettegenstaande zal het zijn werk wel doen.

      Zelf gebruik ik de Lens Align Pro met de Long Ruler, best tevreden van.
      Zeker niet goedkoop maar voor mij persoonlijk zijn geld zeker waard.
      Ik heb er de Long Ruler bijgenomen (als set) omdat ik deze nodig had voor de langere télé's.

      Het enige nadeel was de lange wachttijd voordat ik deze mocht ontvangen, niet bij Lens Align want het pakketje was op twee dagen in België, maar de clearence bij de duane in Zaventem duurde drie weken

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

        Bedankt voor jullie reactie. Even nadenken over de aankoop.

        Comment


        • #5
          Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

          Ik twijfel er niet aan dat dat apparaat doet wat het moet doen, maar ik geef er geen geld aan uit omdat ik met de "batterijtjes methode" ook alle lenzen gecorrigeerd krijg.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

            Die Lenscal van Spyder is helemaal niet slecht, maar voor mij is FoCal van Reikan wel de max
            Werkt op dit moment nog niet voor alle toestellen (daar wordt wel aan gewerkt), maar als je er een hebt die compatible is, is dit wel een bijzonder handig stukje software !
            Master the craft, and the art will follow.
            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              Bij het lezen van de review van de 500mm Nikon lens las ik dat hij voor zijn lenzen de finetuning doen met een stukje gereedschap van Lens Align.
              Na de zoekfunctie te hebben gebruikt hier onder accessoires echter niks gevonden van deze.

              Daarom deze vraag. Heeft iemand eerstehands ervaring met onderstaande dan wel positieve of negatieve bemerkingen?



              Alvast bedankt
              Ik heb de lensalign met de lange lens lat een paar peer kunnen gebruiken.
              Het is een geweldig instrument, wat je eerstens al een zekerheid geeft van je focus, en tweedens, voor mij even belangrijk, je met de neus op de feiten drukt, hoe onnauwkeurig sommige AF systemen wel zijn, met name op gebied van herhaling.
              Maak dus in elke situatie minstens een drietal shots die je dan onderling ok moet vergelijken.
              Ps, je moet een zeer goed statief gebruiken voor je kamera (voor de lens align mag het wat minder zijn), en zeker afstandsbediening of self timer gebruiken. Ook verschillende afstanden testen. Je kan tegenkomen, dat je een lens goed zet op 5 meter, en dat ie op 100 meter er een heel pak naast zit....

              Comment


              • #8
                Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                .................. Ook verschillende afstanden testen. Je kan tegenkomen, dat je een lens goed zet op 5 meter, en dat ie op 100 meter er een heel pak naast zit....
                Yep...Eén van de eerste vragen die men mij stelde toen ik mijn zoomlens en camera binnen deed voor calibratie was : Op welke afstand neem je meestal foto's en welke is de meest gebruikte zoomstand ?
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik twijfel er niet aan dat dat apparaat doet wat het moet doen, maar ik geef er geen geld aan uit omdat ik met de "batterijtjes methode" ook alle lenzen gecorrigeerd krijg.
                  wat is de batterijtjes methode ?

                  -N-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                    Die Lenscal van Spyder is helemaal niet slecht, maar voor mij is FoCal van Reikan wel de max
                    Werkt op dit moment nog niet voor alle toestellen (daar wordt wel aan gewerkt), maar als je er een hebt die compatible is, is dit wel een bijzonder handig stukje software !
                    Na alles wat gewikt en gewogen te hebben heb ik me dit stukje software aangekocht. Ik ben eigenlijk geen negatieve kritieken tegen gekomen als zou het geen of slechte AF tuning doen.
                    Binnen 2 weken thuis en kan ik alles eens rustig testen .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Na alles wat gewikt en gewogen te hebben heb ik me dit stukje software aangekocht. Ik ben eigenlijk geen negatieve kritieken tegen gekomen als zou het geen of slechte AF tuning doen.
                      Binnen 2 weken thuis en kan ik alles eens rustig testen .
                      wauw! wil ik ook! laat je ons je ervaringen weten?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                        Ik denk dat men daarmee bedoelt dat je 3 batterijen in een schuine rij voor je camera zet en dan foto's neemt, waarbij je scherpstelt op de middelste. Die moet dan scherp zijn, en de twee andere minder. Je ziet dan in welke richting je moet corrigeren.

                        Persoonlijk begrijp ik niet goed waarom je daarvoor batterijen zou nemen (tenzij rechthoekige dan), want de rondingen maken het moeilijker om nauwkeurig te zijn.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        wat is de batterijtjes methode ?

                        -N-

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                          Wat als je lens nu bijvoorbeeld -35 nodig heeft en je camera gaat maar tot -20 ??
                          Kunnen ze hem corrigeren tot -35 of wordt dan je lens bijgedraaid of hoe werkt dat ??
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                            Ik denk dat men daarmee bedoelt dat je 3 batterijen in een schuine rij voor je camera zet en dan foto's neemt, waarbij je scherpstelt op de middelste. Die moet dan scherp zijn, en de twee andere minder. Je ziet dan in welke richting je moet corrigeren.

                            Persoonlijk begrijp ik niet goed waarom je daarvoor batterijen zou nemen (tenzij rechthoekige dan), want de rondingen maken het moeilijker om nauwkeurig te zijn.
                            Je mag ook andere voorwerpen kiezen, maar batterijtjes heb ik altijd wel bij de hand, en daarom gebruik ik die.



                            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                            Wat als je lens nu bijvoorbeeld -35 nodig heeft en je camera gaat maar tot -20 ??
                            Kunnen ze hem corrigeren tot -35 of wordt dan je lens bijgedraaid of hoe werkt dat ??
                            Als de afwijking zo groot is, dan zal je de camera en/of de lens moeten opsturen om die te laten kalibreren.
                            Als de camera dan een redelijke correctie nodig heeft met andere lenzen, dan is het die lens met de grote afwijking die je moet laten nazien.
                            Als de camera bij alle lenzen die grote afwijking heeft, dan is het tijd om de camera op te sturen voor reparatie.
                            Last edited by Black B@ndit; 8 juni 2012, 22:47.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens Align - fine tunig van je lenzen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Als de afwijking zo groot is, dan zal je de camera en/of de lens moeten opsturen om die te laten kalibreren.
                              Als de camera dan een redelijke correctie nodig heeft met andere lenzen, dan is het die lens met de grote afwijking die je moet laten nazien.
                              Als de camera bij alle lenzen die grote afwijking heeft, dan is het tijd om de camera op te sturen voor reparatie.
                              Eerder een combinatie, mijn sigma lenzen doen het prima op de d800 maar mijn nikkors staan beide op -15 . . . . alhoewel die op de d300 wel prima waren....
                              firmware update?
                              Mijn site...
                              vandaelefotografie.be
                              * BD0916BE *

                              Comment

                              Working...
                              X